ada kek

10 Ağustos 2015 Pazartesi

Türk Kadını Lokantada

     Türk kadınlarının ilk kez bir lokantaya nasıl gittiğini bunu kimin sayesinde gerçekleştirdiğini biliyor musunuz?.
     Türk tarihinde hayran olduğum bazı kadınlar vardır. Türk kadınlarına öncü olan, yolumuzu açan cesaretli kadınlar...
    Bu kadınların hayatlarını, yaptıklarını, cesaretlerini, başardıklarını gördükçe gizli bir utanç duymuyor değilim.
     Evet Süreyya Ağaoğlu,  kadınların çarşafla gezdiği dönemlerde başı açık olarak hukuk fakültesine girnek için direnen İlk Türk Kadın Avukatımız Süreyya Ağaoğlu. ..

     1903-1989 yılları arası yaşamış ve yaptıkları bir kitaba sığmayacak kadar çok olan Süreyya Ağaoğlu 'nun Türkiye de Lokantaya giden ilk Türk Kadını da olduğunu bilmenizi istedim.
     Madem yemek bloggeriyiz bazı şeyleri bilmemiz gerek, takdir etmemiz belkide anmamız gerek diyorum.
     Adalet Bakanlığında avukatlık stajına başlayan Süreyya Ağaoğlu öğle yemeklerini peynir ekmek le geçiştiriyordu.


     Çünkü o tarihlerde  hiçbir kadının lokantada yemek yediği görülmüş bir şey değildi.
     Ankara'da Adalet Bakanlığına yakın genelde milletvekillerinin yemek yediği İstanbul Lokantası vardı.
     Süreyya Ağaoğlu işte böyle bir zamanda Basın Yayın Genel Müdürü olan babası Ahmet Ağaoğlu'ndan izin alarak kız arkadaşıyla birlikte öğle yemeği için İstanbul Lokantası na gider.
     Ancak, ardından çok şikayetler konuşmalar olur. Bu şikayetler dönemin başbakanı Rauf bey'e kadar iletilir. Rauf bey, baba Ahmet Ağaoğlu ' na durumu bildirir ve Süreyya 'nın lokantaya gitmesine engel olunur.



     Birkaç gün sonra Atatürk eşi Latife Hanım ile birlikte misafirliğe gelir. Sohbet sırasında Süreyya olayı Atatürk'e anlatır. Atatürk sinirlenir ama hiç belli etmez.
     Ertesi gün Atatürk arabasıyla Süreyya'yı  Latife Hanımın öğle yemeği davetine götürmek üzere işyerinden almaya gelir.
      İstanbul lokantası nın önünden geçerken arabayı durdurur. Ve. .. herkesin duyabileceğiniz bir ses ile...
      - "Süreyya yarın bu lokantaya yemeğe gelecek" der.
     Süreyya ertesi gün arkadaşı ile birlikte gittiği İstanbul Lokantasında birçok milletvekilinin eşleriyle birlikte yemek yediğini görür.


     Türkiye'nin ilk Türk Avukatı olan Süreyya Ağaoğlu , bir ilk daha başarmıştır.
     Atatürk'ün öncülüğünde Türk kadınlarının tıpkı erkekler gibi bir lokantada yemek yiyebilmesi özgürlüğünü elde etmiştir.



     Işte borçlu olduğumuz kadınlarımız dan yanlızca biri.
   

     

36 yorum:

  1. Süreyya Hanım gibi kadınlara o kadar çok şey borçluyuz ki

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok değerli kadınlarımız var. Umarım onlara hakettiği değerleri çok geçmeden verebiliriz.

      Sil
  2. bilmiyordum gerçekten güzel bir bilgi verdin cnm :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de Süreyya Ağaoğlu nun hayatını okuduğumda çok etkilemiştim. Birçok şeyi onun hayatından öğrendim.

      Sil
  3. Bilmiyordum ama bu guzel bilgi icin tesekkurler size
    madamemine.blogspot.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim okuduğunuz için. Emine hanım sevgiler.

      Sil
  4. Ne zor günler yaşamış Türk Halkı, halende yobaz insanların gerici halleriyle mücadele ediyoruz. Yazıdan çok etkilendim Süreyya Ağaoğlu'na layık olmak dileğiyle..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sena hanım aynen katılıyorum. Umarım gençlerimiz hep ileriye adım atarlar.

      Sil
  5. Çok etkilendim okurken.Yaşadığı dönemin zor koşullarında fark yaratan bu cesur kadınları ayakta alkışlamak gerek.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sık sık bu kahraman öncü kadınlarımızı hatırlamalıyız. Ve genç kızlarımızı aydınlık fikirli yetiştirmeyi görev edinmeliyiz. Unutmamak dilegiyle.

      Sil
  6. Cesaretli kadınlara hayranlık duymuşumdur her zaman.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazan yetersiz görüyor insan kendini böyle başarılı öncü kadınlarımızı hatırladıkça. Benim de hayran olduğum kadınlardan yanlızca biri.

      Sil
  7. Saygıyla anılacak kadınlarımızdan biri ama unutturmak için her şey yapılıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hatice hanım bizler andıkça çocuklarımıza anlattıkça bu kahraman kadınlarımız hep çoğalacak.

      Sil
  8. Boyle ne hikayeler var kim bilir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaman zaman yazmaya çalışacağım. Çok kahraman kadınlarımız var.

      Sil
  9. Leninin dediği gibi kadınlarımız olmadan Devrim asla yapılamaz ne kadar büyük bir söz ve kadınlara verilen değer.Atatürkte kadınlara çok değer veren biriydi.Ama biz ne yapıyoruz .Üzerimizden siyaset yapılıyor gülmemizden taki doğuracağımız çocuklarımıza kadar müdahale ediliyor geri bir düşünceyle yobazca bizleri poşetlemeye çalışıyorlar.Böyle aydın kadınlara tekrar çok iktiyacımız var.Paylaşımınız için yüreğine sağlık. Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gülten hanım herşeyin bir modası var diye düşünmeye başladım. Merak etmeyin bizler kızlarımızı açık fikirli yetiştirdikçe kahraman kadın larımızı çoğalacak. Bende kadınlar olmadan hiçbir şeyin başarılacağına inanmıyorum. Gelecek bizim kızlarımızın.

      Sil
  10. "Atatürk'ün öncülüğünde Türk kadınlarının tıpkı erkekler gibi bir lokantada yemek yiyebilmesi özgürlüğünü elde etmiştir" vermiş olduğunuz bilgi çok özel.. Saygıyı sonuna kadar hak eden insanlarımız..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bizim kadınlarımız çok değerli. Yoktan varetmek bizim kadınlarımıza yakışıyor.

      Sil
  11. Duymamıştım bu ismi ve kendimi kesinlikle kınıyorum. Bilgiler için teşekkür ederim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Saadet Hanım bize sunulmadan bazı bilgileri kaçırıyoruz. Benimde tesadüf dikkatimi çekti araştırma yaptım hakkında. Okudukça öğrendikçe bende utandım kendimden.

      Sil
  12. ah ah Atatürk'ümüz iyi ki varmış iyi ki destek olmuş Süreyya Hanım'a bu kadar basit kazanımlar bile ne kadar önemliymiş bizim için

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şimdi yaptığımız bazı şeyler ne kadar olağan geliyor değilmi. Ama bazı şeyler var ki ızdırapla elde edilmiş. Vakit buldukça yazmaya çalışacağım.

      Sil
  13. hala Atatürk'ün devrimlerine saygı duymayanlar var ve mantığım aklım almıyor bu insanları...en küçücük insani duyguları bile sırf kadın olduğu için yaşayamamış insanlar var..her zaman söylerim biz kadınlar birlik olabilsek dünyayı yerinden oynatırız ama....ama işte :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nilgün Hanım hepimizin düşündüğü güzel şeyler var. Ne yazık ki cesaretimiz yok. Eminim ki zamanla düşündüklerimizi uygulayacağız.

      Sil
  14. Böylece bir önemli kişi daha tanımış oldum sevgiler

    YanıtlaSil
  15. Böyle kadınlar ve böyle bir lider lazım bize. İsterim ki kadınlarımızın asaleti, liderlerimizin insancıl tavrı mazide kalmasın. Teşekkürler yazı için. İzin verirseniz fan sayfamda paylaşmak isterim. Maille cevap verirseniz sevinirim. Yorumuma cevabınızı göremeye bilirim. Fan sayfam; facebook'ta "Bahareli"

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bahar hanım çok memnun oldum. Ne zaman isterseniz sayfanızda paylaşabilirsiniz. Bu beni mutlu eder. Daha fazla kadınlarımız okur ve cesaretlenir. Kıymet bilir.. Gençlerimize örnek olması dileğimdir. Teşekkür ederim. Sevgiler

      Sil
  16. Baştan sona okudum. Hayran olmamak elde değil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğru Gülşah Hanım. O kafar çok hayran olacağımız kadınlar varki.

      Sil
  17. Güzel bir bigi paylaşımı çok teşekkür ederim çok severim bilgi paylaşımlarını. Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler bu ilk paylaşım. Zamanla çok olacak kahraman kadınlarımız.

      Sil